Historie Bosman & Vos 25 jaar, deel 2: de pioniersfase 1994 tot 1999
Het werk als adviseur was wel even wennen: hoe herken je je klant?
Gerard: “Op verzoek van een bestuurder (heette toen nog gewoon directeur) van een zorginstelling zou ik spreken met zijn MT. Functioneert niet optimaal en de samenwerking gaat stroef. Op mijn verzoek kom ik kennismaken met het MT en meld mij om 8.00 uur bij de portier. Hij weet van mijn komst. Vergaderzaal 2 in het hoofdgebouw. Daar tref ik inderdaad een groep mannen en vrouwen aan. Handenschuddend en mij voorstellend ga ik rond en ga zitten. Beetje stil maar lekker intercultureel is mijn eerste waarneming. De directeur zal zo wel komen en ik stel wat onschuldige vragen om het ijs te breken, maar nog weinig reactie.
Tot na 5 minuten de directeur zijn hoofd om de hoek steekt. “Oh, hier zit jij. We waren je al kwijt” Bleek ik verzeild geraakt bij de nachtelijke schoonmaakploeg, terwijl het MT in vergaderzaal 1 wachtte.”
Gelukkig liep de rest van de opdracht gesmeerd. Al dan niet samen met de adviseurs van Compliance Consult werkten wij aan steeds grotere opdrachten. Nadruk op de Thuiszorg waar de integratie van wijkverpleging en huishoudelijke zorg oprukt. Mede door enkele enthousiaste bestuurders (Verbeek, Van Weelden, Meijer) stromen de opdrachten binnen. Onze kritische blik en actieve, directe aanpak waren vermoedelijk de succesfactoren. Grote opdrachten kwamen er, 60 complete assessments in 10 dagen voor een gefuseerde thuiszorgorganisatie. Watze: “Dat is even improviseren, als je in je eentje bent met 1 assessmentkamer. Soms werd het zo laat, dat het geen zin meer had om nog naar huis te gaan om te slapen. Het pak aanhouden, ’s ochtends even haren kammen en de klant merkte verder niks aan de assessmentpsycholoog. Ik viel 1 keer door de mand, toen ik aanbood om een assessment kandidaat naar de trein te brengen. Sowieso niet zo’n goed idee eigenlijk. Ik was vergeten dat mijn oude Opel Kadet bij de passagiersstoel nog vol lag met half leeg gegeten bakjes patat. Dat gaf wel even een andere indruk van de man in het pak. Het harde werken en de bakjes friet waren overigens mede het gevolg van mijn scheiding in die tijd. Of de oorzaak, dat kan misschien ook wel. En daarna vroeg de Goudse Verzekering ons om 400 loopbaantrajecten uit te voeren voor al hun medewerkers ……..”
We konden het werk niet aan en betrokken andere interim managers en adviseurs bij onze opdrachten. Dat leidde als vanzelf in 1998 tot een nieuwe tak van sport: Werving en Selectie. Aanvankelijk vooral van HR professionals, maar al snel breidde dat zich uit tot alle staf- en managementfuncties in zorg en welzijn. En tegenwoordig veel functies voor bestuurders en leden van Raden van Toezicht.
En we verhuisden van Gouda naar Woerden samen met Compliance Consult.
Eerder verscheen:
En ons verhaal wordt vervolgd in de komende nieuwsbrieven met:
- Groeistuipen: 1999 tot 2004
- Stabilisatie 2004 tot 2009
- Bloeitijd 2009 tot 2014
- Vernieuwing 2014 tot 2019