• Historie Bosman & Vos 25 jaar deel 1: de start op 1 juni 1994

Historie Bosman & Vos 25 jaar deel 1: de start op 1 juni 1994

Leipzig was het. Leipzig 1993. Een uitwisselingsprogramma tussen de Universiteit van Leipzig en adviseurs verbonden aan de Stichting voor Groeps – en Organisatiepsychologie. Een stichting, waar ik – Gerard Bosman – verdwaald was geraakt na 10 jaar als Hoofd P&O in de zorg te hebben gewerkt.
Jan Vos, directeur van het in Rotterdam gevestigde Psychologisch Adviesbureau was ook van de partij. Jan: arbeids- en organisatiepsycholoog, scherp, romanticus en cynicus in één.

Op onze lange ritten naar Oost Duitsland vonden wij elkaar in wat een goed Personeelsadviesbureau is. Of eerder nog wat ons niet beviel aan bestaande bureaus en adviseurs. Geen dikke rapporten met uitgebreide analyses over wat er anders moest (en verder “sterkte ermee”), geen afstandelijke adviseurs die het beter weten met mooie concepten. Neen, een pragmatische aanpak, hands on, gericht op daadwerkelijke verbeteringen en veranderingen, samen met de klant en haar medewerkers. Om onszelf kunnen lachen en weten dat wij ook de waarheid niet in pacht hebben.

Per rit groeide ons enthousiasme om voor onszelf te beginnen. Jan zou zijn kennis en ervaring met het afnemen van assessments meenemen. We konden het Psychologisch Adviesbureau Bokslag, waar hij directeur was, overnemen. Alles leek rond te zijn. Totdat op een zaterdag een oproep in de krant stond van iemand die een assessmentbureau wilde overnemen. Maandag belde de eigenaar van Bokslag ons op en zei ons dat hij van gedachten veranderd was……

Dan maar gewoon zelf beginnen, dachten we. Maar toen kregen we plotseling alsnog een vliegende start, dankzij mijn vriend en latere partner binnen Bosman & Vos, Gerard van Leeuwen. Hij bracht ons in contact met Compliance Consult, waar hij zelf werkzaam was. Compliance Consult, voortgekomen uit het professioneel apparaat van de kruisverenigingen in Zuid Holland, was een zorginhoudelijk adviesbureau en zij zochten een partner voor vragen op HR gebied. De samenwerking kwam tot stand nadat wij een 'proeve van  bekwaamheid' hadden afgelegd met een vernuftig werving en selectie instrument voor één van de grotere thuiszorgorganisaties in Nederland.

Op 1 juni was het dan zover. De formele start van ons bureau. Bosman & Vos leek ons een logische naam.
En dan slaat het noodlot toe. Half juli, na afronding van zijn eerste opdracht, meldt Jan dat hij zich niet lekker voelt. De diagnose daarna is even hard als onverbiddelijk, uitgezaaide kanker. Half november overlijdt Jan nog geen half jaar na de start van ons bureau.
Na overleg met de vrouw en kinderen van Jan besluiten wij de naam van het bureau niet te veranderen. Het is immers ons gedachtengoed dat aan het bureau ten grondslag ligt.

Nog tijdens Jan’s ziekte belt Watze Hepkema. Hij gaat voor zichzelf beginnen en zoekt af en toe kantoorruimte en secretariële ondersteuning. Hij was ook ooit werkzaam bij Psychologisch Adviesbureau Bokslag en had daarna ervaring opgedaan als trainer management development en manager HRM bij Campina Melkunie.

“Natuurlijk Watze, als jij dan af en toe voor Jan wil invallen” en de deal was rond. Na een beperkte periode op die manier te hebben samengewerkt besluiten wij om samen als partners binnen Bosman & Vos  op te trekken. Een geweldig besluit waar wij nog steeds geen moment spijt van hebben.

Assessments, leiderschapsontwikkeling, P&O advies en een stevige verankering in de zorg via Compliance Consult. De basis ingrediënten van het huidige Bosman & Vos waren aanwezig. Later zouden daar Werving & Selectie en organisatieadvies bijkomen.

Volgende artikelen:

  • Pioniersfase: 1994 tot 1999
  • Groeistuipen 1999 tot 2004
  • Stabilisatie 2004 tot 2009
  • Bloeitijd 2009 tot 2014
  • Vernieuwing 2014 tot 2019

 

Terug naar het overzicht

Deel deze pagina in uw netwerk

Wat we schrijven …

Terugblik op 25 geslaagde bemiddelingen

Bosman & Vos bestaat 25 jaar! En dat laten we niet ongemerkt voorbij gaan.

Ingrid