Historie Bosman & Vos deel 3: 1999-2004 groeistuipen
Het werk kwam van alle kanten op ons af. Gerard: "Ik dacht een dag voor Kerstmis een middagje naar de sauna te gaan, maar verder dan uitkleden ben ik niet gekomen. Een klant belde; die met spoed 3 interim managers nodig had. Met een handdoek om aan de bar, ben ik daar de rest van de middag mee bezig geweest.”
We maakten ons los van Compliance Consult (CC). Gerard van Leeuwen werd onze derde partner. Hij had namelijk een coachings- en trainingspraktijk opgebouwd bij CC, dat beter aansloot op onze werkzaamheden dan op die van CC. We verhuisden van Woerden naar de Oranjerie in Rijswijk, we breidden uit en – eerlijk is eerlijk - we maakten er intern soms een rommeltje van.
Door de groei van Bosman & Vos was het secretariaat ook uitgebreid van 1 naar 4 medewerkers. Maar dat functioneerde niet goed. Ons besluit om mede daarom een bureaumanager aan te trekken, maakte de verwarring alleen nog maar groter. Daarnaast trokken wij een marketing manager aan echter zonder duidelijke opdracht, alsmede een hoofd psychologisch onderzoek die, tot onze schrik, ten onrechte had aangegeven dat ze afgestudeerd psycholoog was. Tot slot bleek onze financieel medewerkster een plezierige collega maar met beperkte financiële ervaring en maakte het administratiekantoor dat haar moest ondersteunen, er helemaal een Janboel van.
En dat was natuurlijk allemaal onze eigen schuld. Te nonchalant bij de werving en selectie, geen aandacht voor de interne processen en vooral druk bij de klanten in het land. En uiteindelijk zelf op eerste - en tweede Kerstdag alle facturen opnieuw inboeken. Tja, zoals het bij de loodgieter thuis lekt, zo slaagden we er als organisatieadviesbureau niet in om ons eigen bureau goed te organiseren.
We moesten intern de zaken op orde gaan brengen. Wat is onze missie en onze visie? Wat is een simpele en flexibele manier van organiseren? Wat verwachten we van medewerkers? Hoe evalueren we ons werk en elkaar? En ook, wie functioneerden er goed en van wie moesten we afscheid nemen?
Gelukkig waren er ook lichtpunten! Ingrid Venekamp trad in 2002 toe tot ons bureau. Ze ging leidinggeven aan het team van werving en selectie en bouwde dit gestaag uit. Zij werkte daarvoor als adviseur HRM bij de Efteling. Daar leerde zij Bosman & Vos kennen, toen wij haar en andere collega’s trainden voor de functie van assessor bij de assessment centers die we bij de Efteling uitvoerden. We kregen een fantastische secretaresse, die lange tijd in haar eentje het werk deed dat voorheen door 4 secretaresses werd gedaan. En in 2004 werd Hekon Pasman de vierde partner. Maar daarover de volgende keer meer.
Ingrid Venekamp, Gerard Bosman, Watze Hepkema, Gerard van Leeuwen, Jeannette Lamme.
Eerder verscheen:
En ons verhaal wordt vervolgd in de komende nieuwsbrieven met:
- Stabilisatie 2004 tot 2009
- Bloeitijd 2009 tot 2014
- Vernieuwing 2014 tot 2019